Charlotte Hendrickx

Projectleider MVI

Als projectleider MVI, sinds 2020 werkzaam voor TechCampus Amsterdam, stel ik graag mijn twee nieuwe teamleden voor:
Allereerst Roel Spits: Hij is al een tijdje verbonden aan TechCampus, maar sinds dit jaar onderdeel van mijn team. Roel ondersteunt de vier vmbo scholen met een MVI-lab om passend aanbod te ontwikkelen voor leerlingen van de basisschool.
Nieuw aan boord is Robert Goede: Sinds maart onze ‘Makelaar duurzaam MVI onderwijs’ om een intensieve samenwerking met de creatieve industrie tot stand te brengen vanuit de vier MVI scholen (link naar pg mvi website).

Maar voordat we jullie rol in het team uitdiepen, even terug naar de basis. Mijn roots liggen in het Brabantse, die van Robert in Amsterdam en van Roel in West-Friesland. Hoe belande jij Roel in het Amsterdamse?

Roel Spits

Deelprojectleider MVI-labs & -aanbod voor het Primair onderwijs

Op mijn 18e vertrok ik naar Amsterdam, waar ik zo’n twintig jaar in het basisonderwijs werkte. Eerst als leerkracht op de Paulusschool in Bos en Lommer en vervolgens als schoolleider, onder andere van de Poseidon op IJburg en de Vlinderboom in Oud-West. Sinds 2016 werk ik als zelfstandige in en voor het Amsterdamse basisonderwijs. Robert, jij komt uit de drukkerijwereld voordat je in het MVI onderwijs kwam te werken? Vertel…

Robert Goede

Makelaar duurzaam MVI onderwijs

Dat klopt. Ik heb achttien jaar in de printmedia-industrie gewerkt. In 2004 kwam ik door een reorganisatie op straat te staan. Eigenlijk ben ik per ongeluk in het onderwijs beland, op een grote vmbo in Laren met ruim 1.000 leerlingen en 7 profielrichtingen. Ik vond dat zo leuk dat ik er zeventien jaar ben blijven werken, voornamelijk voor de klas. Het onderwijs biedt veel ruimte om ook andere dingen te doen. Zo heb ik bijvoorbeeld een leerlijn techniek en technologie bedacht en neergezet voor de onderbouw: Funtology.
Wat is eigenlijk jouw achtergrond Charlotte?

Charlotte:

Van huis uit ben ik Pedagoge. Ik heb een aantal jaar als docent gewerkt op het mbo, waarna ik als projectleider terecht kwam binnen het maatschappelijke veld. Sinds 2017 heb ik samen met Anika van de Water Bureau de Hamvraag. Wij werken het liefst aan taaie vraagstukken, waarbij we samen met stakeholders zoeken naar de beste en meest duurzame oplossing. Vanuit mijn achtergrond in onderwijs en mijn interesse in ‘wicked problems’ ben ik bij TechCampus Amsterdam (ofwel STOA) terecht gekomen. We zijn nu bijna 3 jaar verder en ik merk dat met name de beweging en de samenwerking het verschil kan maken. Samen met Roel en Robert wil ik me komend jaar meer richten op de wereld om de MVI-scholen heen en daar nog meer de samenwerking opzoeken.
Over ambities gesproken, wat hopen jullie specifiek vanuit je rol te bereiken?

Roel:

Op dit moment werk ik samen met 2 MVI docenten om het MVI onderwijs zo goed mogelijk over het voetlicht te krijgen bij leerkrachten én leerlingen van basisscholen. Hoe spreken we alle verschillende type leerlingen aan, de doeners, denkers, creatievelingen et cetera.
Op de lange termijn zou het heel tof zijn om een excellent MVI-programma voor basisschool leerlingen met een vmbo-profiel te realiseren. Op de korte termijn hoop ik dat we al wat programma’s kunnen toetsen in de vorm van een pilot. Ook zou het heel gaaf zijn als we MVI-leerlingen een rol als ondersteuner, mentor of rolmodel kunnen geven als we deze lessen aanbieden aan de leerlingen in het PO. Op naar mooi aanbod! En jij Robert, jij bent net begonnen. Wat hoop jij neer te zetten?

Robert:

Ik ben afgelopen maart (2023) begonnen. Wat ik hoop is het onderwijs betekenisvoller te kunnen maken voor de leerlingen, door onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Bijvoorbeeld met stages die aansluiten bij de opleiding, mediaopdrachten voor de omgeving doen, het regelen van een gastspreker uit vervolgonderwijs of een bedrijf en workshops de school inhalen. Ook niet-media bedrijven kunnen interessant zijn. Zo ging ik laatst met leerlingen naar KPMG waar we een rondleiding kregen. We werden ook gelijk aan het werk gezet door iemand die de PR doet en verantwoordelijk is voor interne en externe communicatieactiviteiten. Dit had veel raakvlakken met wat onze leerlingen leren binnen MVI. We moeten het bedrijfsleven laten zien dat de vmbo-leerling er toe doet!