Leerzaam & innovatief
Leerlingen van groepen 6, 7 en 8 gingen de uitdaging aan om een duurzaam huis te bouwen. Ze deden dit in groepjes onder leiding van hun leerkracht met technisch materiaal geschonken door TechCampus Amsterdam. Onderdeel van de wedstrijd was een werkende groene stroomkring leren aanleggen én een creatieve uitvinding bedenken die het huis nog duurzamer zou maken. Met andere woorden: een uitvinding waarbij het opwekken van energie het milieu en de natuur zo min mogelijk belast.

Leerlingen tonen trots hun duurzaam gebouwde huizen en presenteren hun creatieve & groene uitvinding in de klas.

Competitie & spetterende ideeën
Het competitie element was zinvol. Leerkrachten maakten tijd vrij in hun programma om hun leerlingen te kunnen begeleiden en ze de tijd te geven om van alles te leren over duurzaamheid, stroom en bouwen. Via de door de organisatie aangeleverde docentenhandleiding en materialendoos ontdekten leerlingen via leuke filmpjes hoe stroom werkt en hoe ze lampjes in hun huis konden laten branden. Met het boek ‘Wonderwel’ – waarin allerlei duurzame technieken op speelse wijze inzichtelijk worden gemaakt – werden de leerlingen op gang geholpen. Eenmaal op stoom vlogen de wildste ideeën over tafel en probeerden de leerlingen van alles uit. ‘Een aantal gingen zelfs naar de Praxis voor behangstaaltjes om hun huis ook nog eens zo mooi mogelijk in te richten’, aldus een leerkracht van één van de deelnemende scholen.

Iedereen in de prijzen
Vol trots presenteerden de leerlingen afgelopen week hun huis aan een tweekoppige jury die op bezoek kwam in de klas. De jury bestond uit een afgevaardigde van de Techcampus en de Gemeente Amsterdam. De leerlingen lieten de stroomkring zien en vertelden over de uitvinding die ze bedacht of gemaakt hadden.
De meest creatieve uitvinding per klas werd beloond met een leuke prijs. Dat was voor de juryleden nog lastig, want aan originaliteit geen gebrek. Zo kwamen naast zonnepanelen en groene daktuinen ook ideeën voorbij voor een regenpijp waarbij een rad het water opvangt en zo energie opwekt, of juist via een schommelstoel of het idee waarbij een liftsysteem zijn energie haalt uit iemand die elders in het huis aan het fitnessen is. Ook was er per klas een gezamenlijke prijs in de vorm van een ‘Hydraulische Cyborg-hand’, een bouwpakket voor een bewegende robot hand.

Waarom deze Techwedstrijd
Op dit moment kiezen weinig leerlingen voor een technische vervolgopleiding. Vaak is het beeld van de wereld van techniek onduidelijk of zelfs onaantrekkelijk. Samen met de gemeente Amsterdam en het bedrijfsleven hebben we de krachten gebundeld om meer leerlingen te interesseren voor deze wereld.
Dat doen we op verschillende manieren, via allerlei lesreeksen voor het basis onderwijs en voortgezet onderwijs, excursies en deze wedstrijd. Allemaal met het doel om leerlingen van alle basis- en VO-scholen meerdere keren in hun schoolloopbaan te laten kennis maken met actuele techniek en technologie en bijbehorende beroepsperspectieven. Op school, bij bedrijven en op projecten in de stad.